Khamis, 3 Mei 2012

Sosiolinguistik 39: "Jangan Guna Aku, Aku Mahu Rehat”


Sebentar tadi, sewaktu saya pulang dari latihan drama lakonan di kampus. Saya dan kawan singgah sebentar di mesin ATM yang berada di pintu utama untuk mengambil wang. Sampai saja di mesin ATM tersebut, kami mendapati hanya satu sahaja yang berfungsi dan satu lagi rosak. Ayat yang ditulis pada mesin ATM yang rosak itu seperti berikut “Jangan Guna Aku, Aku Mahu Rehat”.  

Apa yang saya ingin kongsikan di sini adalah berkaitan dengan penggunaan bahasa yang tidak betul apabila ingin memberitahu tentang keadaan mesin ATM yang sedang diselenggara itu. Sebaik-baiknya kita sebagai mahasiswa/i seharusnya mengetahui cara untuk  menggunakan laras-laras bahasa mengikut situasi-situasi tertentu. Bahasa melambangkan jati diri kita sebagai rakyat Malaysia.

P/s: Bahasa Jiwa Bangsa. 

0 ulasan:

Catat Ulasan