Selasa, 3 April 2012

Sosiolinguistik 22: Bahasa rahsia


Walaupun saya bukan anggota perisik  atau polis tetapi sewaktu  di alam persekolahan dahulu saya dan rakan-rakan selalu menggunakan bahasa rahsia. Bahasa yang saya dan rakan-rakan tuturkan tidak difahami oleh orang di sekeliling dan hanya saya dan rakan-rakan sahaja yang mengetahui maknanya. Inilah yang dikatakan bahasa rahsia yang kami reka sendiri untuk mengungkapkan sesuatu yang dianggap peribadi dan tidak mahu diketahui oleh orang lain. Ini antara bahasa rahsia yang kami selalu gunakan semasa kami berkomunikasi antara satu sama lain.
  1. Wudah mukan ulom bermaksud sudah makan ke belum.
  2. Betak matu juji uning ma bermaksud saya mahu budak itu.
  3.   I hunyi u bermaksud saya suka kamu.
  4. Pancuh bermaksud kamu sangat penakut.

0 ulasan:

Catat Ulasan