Isnin, 23 April 2012

Sosiolonguistik 31: Komunikasi Pemujukan





Pada hujung minngu yang lepas aku dan sahabatku telah meluangkan masa sepetang bersama di Pekan Tanjong Malim, tambahan pula pada hari tersebut terdapat pasar malam di Pekan tersebut. Gerai demi gerai kami kunjungi bagi mencari makanan yang berkenan di hati. Aku terpegun melihat sebuah gerai yang menjual buah-buahan yang berdekatan dengan aku apabila mendengar bahasa-bahasa pemujukan yang dilontarkan oleh peniaga tersebut untuk menarik minat para pembeli yang lalu di gerai mereka. Itulah kuatnya penangan bahasa pemujukan dalam perniagaan. 

Contoh bahasa pemujukan:
  1. Buah murah-murah....
  2. Adik beli buah ini. Isinya sangat manis.
  3. Buah ini manis macam kakak.
  4. 2 kilo RM 5... Murah-murah!


Bahasa pemujukan ialah bahasa yang digunakan oleh para peniaga untuk menarik pelanggan. Dalam dialog di atas, penjual menggunakan bahasa pemujukan untuk menarik pelanggan supaya membeli buah-buahan di gerainya. Peniaga tersebut juga menggunakan perkataan manis yang sepatutnya digunakan untuk menunjukkan rasa sesuatu makanan seperti buah pada orang. Hal ini disebut sebagai perumpamaan antara manis buah dengan manis orang. 

P/s: Mulut manis 

0 ulasan:

Catat Ulasan