Rabu, 18 April 2012

Sosiolinguistik 28: Peribahasa Melayu

Zaman sekarang agak sukar untuk anak-anak muda mengetahui peribahasa-peribahasa lama yang menjadi khazanah kita. Saya berasa ingin berkongsi tentang topik ini apabila teringat petang tadi saya dan kawan-kawan bersembang sambil menunggu bas untuk balik ke kolej kediaman. Seorang kawan secara tidak sengaja terkeluar perkataan "Air muka" sewaktu bercakap dengan saya petang tadi. Berikut merupakan antara perbualan kami sehinggakan perbualan kami ters kepada topik peribahasa.

Kawan: Fiq cuba kamu lihat air muka dia? macam ada masalah sahaja.
Aku     : Air muka? bukan itu peribahasa ke?
Kawan : eh eh ya laa.. tidak sangka aku boleh aplikasikan peribahasa aku dalam percakapan seharian.
Aku     : Apa lagi eh peribahasa melayu yang ko tahu?


berikut merupakan antara contoh-contoh peribahasa yang sempat kami senaraikan dalam perbualan kami sementara menunggu bas untuk balik ke kolej kediaman.

Ada hati
  • Ada keinginan

Ada jalan
  • Ada cara, ikhtiar, usaha

Ada udang di sebalik batu
  • Ada maksud yang tersembunyi di sebalik sesuatu perbuatan

Air muka
  • Permukaan air
  • Rupa muka (yang membayangkan sesuatu perasaan)
  • Maruah, harga diri

Air seni
  • Air kencing, air kecil

Akal yang sihat itu ada pada badan yang cergas
  • Orang yang sihat tubuh badan memiliki fikiran yang baik atau idea yang bernas

Akar umbi
  • Akar tunjang
  • Keseluruhan asas (sesuatu) yang kukuh
  • Peringkat bawahan atau asas dalam sesuatu komuniti

Alah bias tegal biasa
  • Segala kesusahan tidak akan terasa lagi sesudah biasa mengalaminya

Alah membeli menang memakai
  • Tidak apalah mahal sedikit harganya asal barang itu kuat (tahan dan sebagainya)

Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan
  • Kalau sudah terlanjur jahat biarlah sampai beroleh hasilnya
  • Kalau sudah melakukan sesuatu, biarlah pekerjaan itu diselesaikan

Ambil langkah
  • Mulai hendak berjalan
  • Mulai bertindak


0 ulasan:

Catat Ulasan