Selasa, 20 Mac 2012

Sosiolinguistik 12: Menariknya Penggunaan Bahasa Berulang. !!!

Bahasa berulang merupakan bahasa yang dituturkan atau diucap berulang-ulang untuk menguatkan maksud atau tujuannya. Biasanya tujuan penggunaan ayat tersebut untuk menyatakan penegahan, kepentingan dan sebagainya.Saya juga seringkali menggunakan bahasa berulang ini untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan sekuliah. Berikut merupakan antara contoh penggunaan bahasa berulang yang digunakan oleh saya sewaktu berkomunikasi dengan rakan-rakan.

Aku    : Assalamualaikum Adam. Lama tidak nampak? baik-baik ke?
Adam : Waalaikummussalam... aku baik-baik sahaja. Ko plak?
Aku    : Aku macam biasa-biasa sahaja. Sihat sihat.
Adam : Owhhh..kamu dari mana ni?
Aku    : Tidak ada ke mana mana pom. Sahaja mahu jalan jalan kat Pekan.

Rumusan:
Kesimpulannya, bahasa berulang sering terjadi dalam percakapan seseorang namun kita tidak dapat menyedarinya akan penggunaan bahasa tersebut. Hal ini demikian keranan mungkin disebabkan oleh kita tidak tahu atau perasan akan kewujudan bahasa berulang sebelum ini.

 P/s: Bahasa Jiwa Bangsa

0 ulasan:

Catat Ulasan