Khamis, 29 Mac 2012

Sosiolinguistik 19: Bahasa Baku [Gaduh] Vs Dialek Kelantan [Gaduh]

Pada suatu hari, sewaktu saya ingin cepat untuk ke kuliah, tiba-tiba kawan serumah saya yang berasal dari Kuala Lumpur menyapa kepada saya. Berikut merupakan antara dialog untuk menggambarkan situasi ini.

Ali     : Weh Syafiq apesal ko terburu-buru nie?
Aku   : Bro aku nak gaduh ni..dah lambat.
Ali     : Gaduh?? dekat mana..

Aku  : Maksud aku gaduh tu mahu cepat. Dalam bahasa Kelantan disebut "gaduh".
            [Aku tergelak seketika]  

Kesimpulannya, kekeliruan dalam komunikasi boleh terjadi sekiranya perkataan yang diujarkan oleh rakan kita itu belum pernah kita dengari atau fahami sebelum ini.

P/s: "Gaduh" merupakan dialek Kelantan yang membawa erti "Mahu cepat atau terburu-buru".

0 ulasan:

Catat Ulasan