Khamis, 8 Mac 2012

Sosiolinguistik 4:Dialek sesuai digunakan mengikut situasi dan keadaan.



Pagi tadi aku mendapat masej daripada seorang rakan sekuliah untuk berjumpa dengan penyelaras praktikum kerana terdapat sedikit masalah berkenaan dengan sekolah yang akan aku jalani latihan praktikum nanti. Apa yang aku ingin perkatakan disini adalah bagaimana sesuatu dialek sesuai digunakan mengikut situasi dan keadaan. Kebetulan penyelaras yang menyelaras praktikum kami berasal dari kelantan. Jadi saya lebih suka berkominikasi dalam dialek Kelantan dan beliau juga membalas pertanyaanku dalam dialek kelantan. Disini aku ingin tegaskan bahawa dialek sesuai digunakan mengikut situasi dan keadaan. Ianya bergantung kepada situasi dan kehendak individu yang terlibat. Berikut merupakan antara perkataan yang aku gunakan dalam komunikasi tersebut.


 Ejaan Standard                                   Dialek Kelantan
            Kawan                                                Kawe
            Bulan                                                   Bule
            Terang                                                 Teghe
            Tenang                                                Tene
            Bukan                                                   Buke
            Tangan                                                 Tange

Huruf ‘a’ di belakang kata juga diganti dengan bunyi ‘o’

            Ejaan Standard                                   Dialek Kelantan
            Apa                                                              Gapo
            Hamba                                                        Ambo
            Mana                                                           Mano

0 ulasan:

Catat Ulasan