Jumaat, 30 Mac 2012

Sosiolinguistik 20: Percampuran Kod


Sewaktu hujung minggu, saya sempat meluangkan masa di hadapan televisyen bersama kawan-kawan. Pada waktu itu, kami melihat sebuah rancangan berbentuk hiburan yang digelar “MELODI”. Rancangan itu menampilkan dua pengecara terkenal iaitu Zizan Raja Lawak dan Dira Abu Zahar. Terdapat banyak percampuran kod bahaa inggeris dan bahasa Melayu yang digunakan oleh pengecara tersebut.

Perkataan well, u see, i tak sure u mampu Dira’ antara kesalahan penggunaan bahasa yang sempat saya dengar. Sebagai pengacara televisyen yang sentiasa berhubung dengan seluruh warganegara di negara ini, sepatutnya mereka yang mengendalikan rancangan hiburan mahupun rancangan-rancangan lain patut disedarkan agar menggunakan bahasa Melayu dengan betul agar tidak berlaku ‘kekacauan’ dalam berbahasa terutamanya kepada remaja yang mudah terpengaruh dengan apa sahaja di persekitaran mereka termasuklah cara berbahasa.

P/s: Walaupun rancangan ini berbentuk hiburan, tetapi penggunaan bahasa Melayu perlu dipandang serius agar bahasa Melayu itu terus kekal sepanjang hayat.

0 ulasan:

Catat Ulasan